MOROCCAN DREAM

בחגים האחרונים נסענו לטיול מיוחד ומרגש, טיול במרוקו שהיה גם סוג של מסע שורשים.
כבר שנים שמרוקו הייתה אחד מהיעדים שחלמתי עליהם, הסגנון מרוקרי, האוכל שמזכיר לי את סבתא, התמונות (אח…התמונות). ללא ספק זו הייתה חוויה יוצאת דופן ומדהימה.
יש הרבה סטיגמות על מרוקו ועל אף שהיא נהפכה לאחרונה ליעד מאוד פופולרי על ידי הישראלים יש מי שעדיין חושש להגיע אליה.
אז תנו לי לנפץ לכם כמה, הטיול במרוקו לא חייב להיות בקבוצה מאורגנת, נכון שמומלץ לארגן את הטיול מראש ולהיות בליווי צמוד של מדריך מקומי אבל לגמרי אפשר לעשות זאת עצמאית. אנחנו למשל, סגרנו את המסלול מראש דרך בחורה יהודיה שחיה בקזבלנקה, היו לנו נהג ורכב צמודים וגם מדריך מקומי ברוב הימים, כמובן שזה מייקר את העלויות אבל זה לגמרי שווה את זה. המון שאלו אותי אם לא פחדתי להסתובב במדינה המוסלמית, אז בתור מי שלגמרי מודה שהיא חרדתית הופתעתי לטובה כל פעם מחדש. נכון, בהתחלה מעט מוזר להתרגל לקולות המואזין, לרחובות הצפופים שכולם סביבך מדברים ערבית ואת לא מבינה דבר.. אבל המרוקאים אנשים חמים, מקבלי אורחים, הם היו כל כך נחמדים ולאט לאט הרגשתי כל כך בנוח. לא רק שלא פחדנו להסתובב גם יכולנו לדבר בחופשיות עברית ולספר שאנחנו מישראל, מה שלא בטוח שאפשר לעשות היום בכל מקום באירופה. כמו בכל מקום.. יש אזורים מפחידים יותר ואזורים מפחידים פחות, אל תתנו לזה להרוס לכם ושזה בטח לא יהיה מה שיגרום לכם לוותר על היעד הזה ולמחוק אותו מה- Wish List שלכם.

קזבלנקה
המראנו מנתב”ג ביום שישי לפנות בוקר ולאחר קונקשיין ברומא, הגענו לקראת אחר הצהריים לקזבלנקה.קזבלנקה, הבירה הכלכלית – מסחרית של מרוקו, בה נולדה סבתא חוה שלי אז בשם איבון ובה גדלה עד גיל 9, לא הייתה דרך מרגשת יותר מזו לפתוח את הטיול שלנו במרוקו. הגענו למלון והתארגנו לארוחת ערב שישי אצל משפחה יהודית בעיר, היום הקהילה בקזבלנקה לא גדולה, נשארו אלפים בודדים של יהודים אבל יפה לראות איך הם שומרים על המסורת. ארוחת הערב הייתה חוויה בפני עצמה, הבית המעוצב בסגנון מרוקאי מסורתי, הקידוש, האוכל ויותר מהכל התה ועוגיות לקינוח.

לאחר לילה ארוך ואחרי שאכלנו ארוחת בוקר במלון  יצאנו לגלות את קזבלנקה-

• ביקור במסגד חסן השני- המסגד הגדול בעולם, מבנה ענק ומרשים, מעוצב בקפידה וכמובן פוטוגני.
  • סיור בטיילת של קזבלנקה לאורך האוקינוס – מי שמעוניין בחוויה אותנטית יוכל לקנות במחיר מצחיק מרק ומופלטה מאחת המאמות המקומיות ולאכול על שפת הים כמו פשוטי קזבלנקה.
  • סיור בשוק חובוס
  • סיור בשוק הפתוח במרכז העיר “באב מרקש”

אנחנו סיימנו את היום בביקור ברחוב שבו על פי המסמכים סבתא שלי גדלה עד שעלו לארץ ובבית הספר בו למדה, כל זה בזמן שהיא איתנו בשיחת וידאו, התרגשנו מאוד.

רבאט
לאחר ארוחת הבוקר בקזבלנקה נסענו לכיוון רבאט, עיר הבירה. הגענו למלון, ריאד מהמם – riad zyo, החדרים היו מעוצבים בסגנון מרוקאי מפואר, המיקום היה בלב המדינה אך עדיין הרגיש בטוח וארוחת הבוקר הייתה עשירה. התלהבנו מהיופי של הריאד ויצאנו לראות את העיר-
ביקור ברחבת ארמון המלך שהוא המרכזי והגדול ביותר מבין ארמונותיו
הבמוזוליאום בו טמונים המלכים מוחמד ה-V ובניו חסן ה 2  ועבדאל
רחבת המסגד טור חסן שנבנה במאה ה- 12
טיול בקסבה העתיקה
 תצפית על העיר סאלה הנחצית ע”י נהר הבורגרג הנשפך לאוקיינוס האטלנטי
סיור בשוק השטיחים ברבט- כל מי שיש לו פאטיש לשטיחים או לכל מה שקשור לסגנון מרוקאי ועיצוב הבית, ראו הוזהרתם, מדובר באסון, אני רציתי לקחת איתי הכל במזוודה הביתה.

שפשוואן
לאחר נסיעה לא קצרה צפונה לעיר הציורית הכחולה שפשוואן. אם אתם מתכננים ביקור במרוקו וגם אם לא.. בטח יצא לכם להיתקל באינסטגרם בתמונות הסופר פוטוגניות בעיר. סיור בסמטאות הציוריות הוא חובה ולגמרי שווה את הדרך הארוכה אל העיר. כל פינה יותר יפה מקודמתה.
ישנו במלון dar jasmine, אחד המלונות היפים שהייתי בהם, הנוף לעיר הכחולה, העיצוב המוקפד בסגנון מרוקאי אבל מודרני. סרטון סיור החדר ידבר בעד עצמו.
חסרון יחיד של המלון הוא שהוא ממוקם על ההר, ללא מעלית או דרך לרכבים להגיע אליו. על מנת להגיע למלון טיפסנו המון מדרגות עם המזוודות בידיים…. מעייף! אבל לפחות הורדנו קצת ספינג’.

פס
לאחר נסיעה ארוכה משפשוואן הגענו לריאד שלנו בפס בשעות הערב. בניגוד למדינות שחווינו עד אז, פז היא עיר פחות ידידותית ולא מאוד בטוח להסתובב בה לבד בלילה. פס, הבירה הדתית והתרבותית של מרוקו,שמרה על אופיה העתיק. בפס העתיקה כ-200 רבעים, מסגדים ,ארמונות , מבני קבורה ומדרסות שמשתלבים בשווקים הסואנים, שמחולקים לרובעים של בעלי המלאכה השונים. במהלך הטיול בעיר ליוו אותנו מאבטחים צמודים (הראשויות מחייבות), הכל נסגר מראש דרך חברת הטיולים.
אל תלחצו, הסיכון הוא יחסי לשאר הערים (בהן אין שום בעיה להסתובב) העיר יפה ויש הרבה מה לראות:

• סיור בשוק ובמלאח היהודי
  • בקברה של לאלה סוליקה
  • ביקור בבורות העור בעיר, בהם מייצרים מוצרי עור

מדבר סהרה
למחרת, מוקדם בבוקר עזבנו את העיר פס ולמעשה את את האיזור הכפרי ונסענו אל שולי הסהרה. בדרך לארפוד עברנו בעיר מידלת, ובעיר א-רשיידה, הממוקמת על אם הדרך לארפוד. נחשפנו לנופים של נאות מדבר, קסבות בנויות בין דקלים לאורך הנהר זיז, בתים מפוארים עשויים כולם מבוץ והמון מדבר.
לקראת ערב הגענו אל המלון המפואר שלנו בארפוד palais du desert, גם הוא, איך לא… עשוי בוץ.
לפנות בוקר, שעדיין חושך מוחלט בחוץ, יצאנו לראות את הזריחה מעל דיונת “מרזוגה”. במלון חיכה לנו ג’יפ אשר לקח אותנו דרך השטח בחושך, כששום אור או סימן לחיים נראים בסביבה, רק אלוהים יודע איך הנהג שלנו ידע את הדרך.. למרגלות הדיונה עלינו לגמלים אשר לקחו אותנו לנקודה הקרובה ביותר ומשם עלינו בעצמנו וחיכינו לשמש שתעלה. אחת החוויות המיוחדות והמצחיקות ביותר בטיול…

קניון הטודרה וורזאזת
חזרנו למלון לארוחת בוקר ויצאנו מערבה לקניון הטודרה, עברנו בעיירה טינריר, והמשכנו לבומלן לתצפית על נהר הדאדס ומשם  לבירת הסרטים של מרוקו לעיר וורזאזת שבה צולם הסרט גלדיאטור, חלק נכבד ממשחקי הכס ועוד רבים וטובים.
אנחנו ישנו במלון hotel Oscar שמעוצב כולו כסט צילומים של משחקי הכס, למעריצי הסדרה וגם לאלו שלא.. זו חוויה מומלצת.

אגדיר
לאחר ביקור בקסבה המרשימה איית בן חאדו-  אם כל הקסבות שנבנתה ב-מאה ה16 ושימשה לאתר צילומים לסרטים כמו: גלדיאטור,לורנס איש ערב ועוד… המשכנו אל עיר החוף, אשר מזכירה באווירה ונראות את אילת או אחת מעיירות הנופש היווניות. באגדיר הגענו למלון שלנו hotel labranda, ריזורט מהמם עם בריכה, ספא ועוד..

מלבד המלונות והחופים…באזור יש לא מעט דברים אפשר לעשות-

• סיור ג’יפים בשמורת טבע הנמצאת מדרום לאגדיר
  • ביקור בכפר דייגים על האוקינוס האטלנטי
  • סיור בסכר ותצפית על נחל מאסה
  • סיור בשוק אלח

בערב ממליצה לכם ללכת על הטיילת של אגדיר לאורך החוף ולהנות מהרוח ומהאווירה המיוחדת של העיר.

אסווירה
אחת הערים היפות ביותר במרוקו, עיר לבנה שחלונותיה כחולים, מוקפת חומה שצבעה החום אדמדם. חרשנו את העיר בטיול רגלי:סיבוב בעיר העתיקה ,בשווקים ובבתי המלאכה המקומיים, ברובע היהודי ובבית העלמין בו קברו של רבי חיים פינטו. בערב נסייר בסמטאות העיר העתיקה, מצודת בית הסוהר והקרנטינה הישנה לחוזרים ממכה שניצבת על אי סלעי מול המבצר ,באזור נמל הדייג.
למרות שהספקנו לחוות את העיר ביום חזרנו לסיור לילי בעיר העתיקה והופתענו לגלות שהיא אפילו יפה לא פחות גם בשעות המאוחרות. העיר מזכירה עיירת נופש יוונית, מלאה במסעדות וחנויות מיוחדות.

מרקש
את הטוב שומרים לסוף… כל כך חיכיתי להגיע למרקש. לאחר ארוחת הבוקר במלון, נסענו למרקש, העיר המפורסמת והפוטוגנית ביותר.
אתרים שהם חובה במרקש-
הגן של אייב סאן לורן– גן בוטני מלא קקטוסים וצמחיה מיוחדת, פוטוגני ברמות, בטוח תזהו אותו מהאינסטגרם שלכם.
מסגד הכותובייה המבנה המרכזי והמפורסם של מרקש שנבנה במאה ה 12
המלח ובית הכנסת הקיים משנת 1462

סיור של אחר הצהריים בכיכר המרכזית של מרקש ג’מע  אלפנא- הכיכר המפורסמת בה מאלפי הקופים והנחשים, מגוון דוכנים ומופעי רחוב, בעלי מקצוע אשר מציעים את שירותיהם ועוד… חוויה צבעונית ומיוחדת (רק כדאי להיזהר ובכל הצפיפות לשמור על התיקים).  אנחנו שתינו תה בשקיעה בבית הקפה אשר צופה את הכיכר, המרפסת צפופה ועמוסה בעוד תיירים שרוצים תמונה מושלמת מעל הכיכר ולכן צריך להיות נחושים וסבלניים כדי לתפוס מקום טוב.
סיבוב וצילומים במלון המפואר La Mamounia Hotel– מהמלונות היותר עשירים ומרשימים בעולם, מארח את אורחים מכובדים מאוד והמחירים הם בהתאם. למזלנו.. המלון פתוח לקהל הרחב וכלל לא תרגישו זרים בנוף בין כל התיירים אשר מגיעים אליו על מנת להתרשם וכמובן להצטלם.

ארוחת צהריים בריאד היפה ביותר במרקש- Riad Yasmin, אחד הריאדים היותר מפורסמים במרקש ולא סתם.. הריאד סגור בפני מבקרים שאינם אורחי המלון אך ניתן להזמין ארוחת צהריים במקום וכך להינות מהחוויה האותנטית וגם להרוויח ביקור בריאד.

זהו.. טיול מושלם במרוקו המהממת הגיע לסיומו.
אין לי ספק שעוד אחזור למרוקו בעתיד (בטוח כדי לעשות שופינג לבית שאעצב).
עד אז.. אלו ההמלצות שלי לטיול המושלם שלכם בה.
תהנו!

נ.ב
מצרפת קישור לפריסט שהכנתי במיוחד לטיול שלי במרוקו, זמין עכשיו לרכישה באתר!